Roczny program szkolenia w Akademii Piłkarskiej EUROTUR Chojnice
Program został opracowany i dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów/uczennic wybranych roczników ze szkół podstawowych. Zakłada on realizację podstawowych i ponadpodstawowych treści kształcenia i wychowania oraz ścieżek edukacyjnych określonych w podstawach programowych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny sportu, jaką jest piłka nożna.
Cele edukacyjne
1. 1. Systematyczne poznawanie procesu szkolenia w zakresie piłki nożnej.
2. 2. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego zawodników/zawodniczek.
3. 3. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i podstawowych cech motorycznych zawodników/zawodniczek
4. 4. Wytwarzanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
5. 5. Uczestniczenie w systemie współzawodnictwa sportowego w ramach gry w klubach i reprezentacjach wojewódzkich.
6. 6. Wdrażanie do systematycznej i sumiennej pracy.
7. 7. Harmonijny rozwój organizmu zawodników/zawodniczek.
8. 8. Rozwijanie umiejętności i wiadomości z zakresu piłki nożnej.
9. 9. Wdrażanie zasady "fair play".
10. 10. Rozwijanie inwencji twórczej zawodników/zawodniczek.
11. 11. Wyrabianie w zawodnikach/zawodniczkach poczucia własnej wartości.
12. 12. Opanowanie podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego, objętych programem szkolnym.
Ogólne zadania wychowawcze programu wychowania fizycznego
1. 1. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec aktywności ruchowej, sprawności fizycznej i zdrowia.
2. 2. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec uczciwej rywalizacji sportowej, zasad czystej gry, dążenia do osiągnięcia sukcesu i zwycięstwa w oparciu o poszanowanie przeciwnika.
3. 3. Kształtowanie poszanowania dla zasad, reguł i regulaminów.
4. 4. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec potrzeby dążenia do doskonalenia i poszerzania własnych umiejętności.
Zasady szkolenia w Akademii Piłkarskiej Dziewcząt "EKO-SPORT"
1. 1. W grupach mniej zaawansowanych akcent treningowy położony jest na nauczanie i doskonalenie gry indywidualnej i działań grupowych, ze szczególnym naciskiem na skuteczność indywidualną.
W tym etapie szkolenia zawodnicy/zawodniczki powinny mieć:
· - potrzebę stałego podnoszenia własnych umiejętności,
· - potrzebę podnoszenia umiejętności podstawowych związanych z grą na określonej pozycji,
· - umiejętność doskonalenia w różnych sytuacjach podstawowych elementów techniki specjalnej
· - opanowanie podstawowych umiejętności z zakresu taktyki atakowania i obrony gry w piłkę nożną,
· - możliwość podwyższenia poziomu wydolności fizycznej i wiodących cech motorycznych,
· - ukształtowanie podstawowych cech wolicjonalnych
· - mieć wstępną wiedzę taktyczna, charakterystyczna dla tej grupy wiekowej,
· - możliwość stwarzania warunków systematycznego sprawdzania swoich umiejętności w ramach gry właściwej.
1. 2. W grupach zaawansowanych akcent treningowy położony zostanie na działania grupowe i zespołowe z utrzymaniem dyspozycji ruchowych i wysiłkowych.
W tym etapie szkolenia zawodnicy/ zawodniczki powinny mieć: - możliwość systematycznego trenowania poprzez właściwy dobór obciążeń treningowych, - osiągnięcie pułapu indywidualnych możliwości - posiadać zdolności do szybkiego i twórczego rozwiązywania różnorodnych sytuacji występujących w grze, - wysokie morale sportowe, stabilizację wiodących cech woli na maksymalnym poziomie.
1. 3. W trakcie całego okresu kształcenia równomiernie rozwijane są dyspozycje umysłowe (intelektualizacja treningu) i umiejętności regenerowania sił (formy stosowania przerw wypoczynkowych).
1. 4.Podstawowym warunkiem postępowania metodycznego jest to, by ćwiczenia i zadania wynikające z gry były odpowiednio dobrane do umiejętności ćwiczących (ścisła indywidualizacja treningu). W ramach jednej grupy występuje zróżnicowanie zajęć sportowych w stosunku do wybijających się zawodników/ zawodniczek. W stosunku do nich stosuje się dużo wyższe wymagania, do innych mniejsze, uwzględniając stopień ich możliwości.
Założenia organizacyjne
Kandydaci/Kandydatki do Akademii Piłkarskiej ,,EUROTUR’’a) Powinny być uczniami/uczennicami szkół podstawowych gminy Chojnice. b) Powinni posiadać bardzo dobry stan zdrowia, potwierdzony zaświadczeniem lekarskim wydanym przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny sportowej lub innego uprawnionego lekarza. c) Powinny posiadać pisemną zgodę rodziców (prawnych opiekunów) na uczęszczanie do Akademii Piłkarskiej ,,EUROTUR’’.
Założenia ogólne w zakresie sprawności fizycznej ogólnej, ukierunkowanej i specjalnej w zajęciach z piłki nożnej
1. 1. Akcentowanie nauczania elementów techniki.
2. 2. Wykorzystanie możliwości rozwojowych organizmu do racjonalnego kształtowania umiejętności w zakresie sprawności ogólnej, ukierunkowanej i specjalnej.
3. 3. Dobieranie ćwiczeń, treści, zakresu, objętości, intensywności i obciążenie treningowego do właściwości psychofizycznych zawodników.
4. 4. Umiejętne sterowanie zajęć sportowych (łagodzenie ostrości zjawisk, hamowanie zbyt dużych ambicji szybkiego osiągania wyników).
5. 5. Traktowanie zawodników/zawodniczek w sposób adekwatny do ich wieku.
6. 6. Stosowanie obiektywnych form i metod oceny formy sportowej oraz postępów sportowych zawodników/zawodniczek.
Założenia szczegółowe w zakresie sprawności fizycznej ogólnej i ukierunkowanej w zajęciach z piłki nożnej
Podniesienie na wyższy poziom wszechstronnych i różnorodnych czynności ruchowych, angażujących cały układ mięśniowy zawodników/zawodniczek poprzez ćwiczenie gibkości, koordynacji ruchowej, zręczności, skoczności, wytrzymałości i siły.
Założenia szczegółowe w zakresie sprawności fizycznej specjalnej w zajęciach z piłki nożnej
W sprawności fizycznej specjalnej ćwiczenia muszą swoim charakterem, dynamiką, organizacyjnymi rozwiązaniami nawiązywać do sytuacji techniczno - taktycznych i motorycznych występujących w grze właściwej.
1. 1. Wskazówki metodyczne z zakresu motoryki
2. - objaśnianie ćwiczeń poparte informacją o możliwości wykonania ich w grze właściwej,
3. - właściwy pokaz ćwiczeń,
1. 2. Wskazówki metodyczne z zakresu techniki
2. - w nauczaniu podstawowym powinny być ujęte wszystkie elementy techniki ogólnej
3. i specjalnej,
4. - zwrócenie uwagi na wszechstronne wykonywanie ćwiczeń z piłką lewą i prawą nogą,
5. - umiejętne wprowadzanie nauczanych elementów techniki w różne formy gier,
6. - poprawianie najczęściej powtarzanych błędów w wykonywanych ćwiczeniach technicznych,
7. - wykorzystanie w nauczaniu techniki obserwacji gry najlepszych zawodników w świecie
8. i najlepszych drużyn krajowych i zagranicznych,
9. - wykorzystanie filmów szkoleniowych w procesie nauczania techniki,
10. - analiza materiałów rejestrowanych w czasie treningu.
1. 3. Wskazówki metodyczne z zakresu taktyki
2. - nauczanie zawodników/zawodniczek podstawowych zasad gry w atakowaniu i bronieniu,
3. - zapoznanie zawodników/zawodniczek z ogólnymi zasadami gry w różnych systemach,
4. - zapoznanie zawodników/zawodniczek z gra " na wszystkich pozycjach",
5. - przydzielenie zawodnikom/zawodniczkom konkretnej pozycji w drużynie,
6. - nauczanie prostych wariantów stałych fragmentów gry w atakowaniu i bronieniu,
7. - częste stosowanie w nauczaniu form gry uproszczonej, małych gier, gry szkolnej,
8. - zwrócić uwagę na samodzielne rozwiązywanie przez zawodników/zawodniczki nieoczekiwanych sytuacji zaistniałych w czasie gry,
9. - eliminowanie najczęściej powtarzanych błędów w realizowanych założeniach taktycznych,
10. - wykorzystanie w nauczaniu taktyki obserwacji gry najlepszych zawodników i najlepszych zespołów krajowych i zagranicznych,
11. - obserwacja i analiza rejestrowanych gier szkolnych i właściwych pod względem wykorzystania i prowadzenia gry według zasad przyjętej taktyki,
12. - wykorzystanie filmów szkoleniowych w procesie nauczania taktyki gry.
Kształtowanie cech motorycznych w programie szkoleniowym
Przygotowanie sprawnościowe - szybkość
Główną metodą, która należy stosować w kształtowaniu szybkości jest metoda powtórzeniowa, realizowana poprzez ćwiczenia w formie ścisłej, formie fragmentów gry, grach i zabawach, różnorodnych formach sztafet biegowych, sportowych grach zespołowych o uproszczonych przepisach, różnorodnych skokach, ćwiczeniach gimnastycznych, stałych fragmentach gry.
Należy wykorzystywać: biegi krótkie, starty z różnych pozycji, wykonywanie różnorodnych ćwiczeń w krótkim czasie z maksymalną szybkością.
Ćwiczenia realizowane są według następujących wskazówek metodycznych:
· - ćwiczenia kształtujące szybkość wykonywane są z intensywnością maksymalną lub submaksymalną, sporadycznie dopuszcza się stosowanie środków umożliwiających rozwijanie prędkości większych od maksymalnych (np. bieg z pagórka),
· - w przypadku kształtowania szybkości w ćwiczeniach z piłką, niezbędne jest wcześniejsze opanowanie danego elementu technicznego,
· - wszystkie zajęcia szkoleniowe kształtujące szybkość poprzedzone są wyjątkowo starannie przeprowadzoną rozgrzewkę trwającą 10 - 15 minut w celu uelastycznienia i rozciągnięcia mięśni i stawów.
Przygotowanie sprawnościowe - siła
Siła, - czyli zdolność do pokonywania oporów zewnętrznych lub przeciwdziałania im kosztem wysiłku mięśniowego kształtowana jest poprzez:
· - formę zabawową (z mocowaniem, w leżeniu, na czworakach, w klęku, z partnerem, na drabinkach, wyskoki, podskoki, przeskoki itp.).
· - ćwiczenia z pokonywaniem oporu własnego ciała
· - ćwiczenia wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe ze współćwiczącym oraz z przyborem: zwisy, podpory, rzuty, strzały, wspinanie, dźwiganie, mocowanie, skoki.
· - gry uzupełniające (piłka ręczna, uproszczone rugby).
Przygotowanie sprawnościowe - wytrzymałość
Wytrzymałość ogólną, czyli zdolność do wykonywania wysiłków fizycznych przy zaangażowanym całym układzie mięśniowo - stawowym, wytrzymałość ukierunkowaną - charakteryzującą się wykonywaniem kilku minutowych wysiłków o małej i średniej intensywności jak również wytrzymałość specjalna, czyli zdolność organizmu do wykonywania specyficznego obciążenia o intensywności warunkowanej specyfiką gry w piłkę nożną kształtowana jest przez:
· - zabawy i gry bieżne,
· - wyścigi,
· - sztafety,
· - zajęcia biegowe w terenie,
· - małe gry,
· - marszobiegi,
· - gry zespołowe.
Kształtowanie właściwości motorycznych w programie szkoleniowym
Przygotowanie sprawnościowe - skoczność
Skoczność jest wieloczynnikową funkcją dwóch cech podstawowych: szybkości i siły oraz budowy i proporcji ciała. Wyraża moc pracy mięśniowej i określa zdolność przemieszczania ciała w przestrzeni poprzez fazę lotu: najwyżej, najdalej, bądź też zależnie od zaistniałej sytuacji ruchowej.
Skoczność kształtujemy poprzez:
· - ćwiczenia skoczności w miejscu,
· - skoki z rozbiegu,
· - wieloskoki płaskie,
· - wieloskoki przez przeszkody,
· - skoki: w dal i wzwyż,
· - zeskoki w głąb,
· - skoki z sytuacyjne, zadania okolicznościowe,
Przygotowanie sprawnościowe - gibkość
Gibkość, czyli ruchomość odcinków ciała w poszczególnych stawach, należy do predyspozycji z pogranicza cech strukturalnych i funkcjonalnych, jest to właściwość układu ruchu, umożliwiająca osiąganie dużej amplitudy wykonywanych ćwiczeń zgodnie z możliwościami fizjologicznego zakresu w stawach. Gibkość określa się jako zdolność do wykonywania ruchów w stawie lub kombinacji stawów w optymalnym zakresie ruchu.
Wśród ćwiczeń podnoszących ruchomość bierną wyróżniamy:
· - ruchy bierne wykonywane przy pomocy partnera,
· - ruchy bierne wykonywane z obciążeniem,
· - ćwiczenia statystyczne polegające na utrzymaniu pozycji odwodzenia przez 3 - 6 sekund.
Wśród ćwiczeń podnoszących ruchomość czynną wyróżniamy: - wymachy i krążenia, - ruchy proste obejmujące skłony i wyprosty oraz ruchy pogłębiające, - skłony i skrętoskłony, - ćwiczenia rozciągania dynamicznego,
Przygotowanie sprawnościowe - koordynacja ruchowa
Określa zdolność do wykonywania złożonych przestrzennie i czasowo ruchów, przestawianie się z jednych zadań ruchowych na inne, jak również rozwiązywanie nowych, nieoczekiwanie pojawiających się sytuacji ruchowych. Koordynacja ruchowa mieści się w sobie szereg specyficznych właściwości, takich jak: zwinność (zdolność precyzyjnego i szybkiego władania ciałem), zręczność (ruchy manualne rąk), czucie czasu, czucie przestrzeni.
W rozwijaniu zdolności koordynacyjnych ważne jest przestrzeganie określonych reguł:
· - prowadzanie nowych i nieznanych ćwiczeń,
· - dobieranie różnych warunków dobierania ćwiczeń,
· - wykorzystanie ćwiczeń lustrzanych,
· - łączenie zadań w różnorakich łańcuchach ruchowych,
· - zmienność techniki wykonywania zadań,
· - wprowadzanie okresowo dodatkowego utrudnienia lub zakłócenie akustyczne, świetlne,
· - zmiana przestrzennych warunków wykonania ruchu,
· - wprowadzanie czasami dodatkowych obciążeń zewnętrznych,
· - zmiana środowiska ćwiczeń,
· - ćwiczenia zwinnościowe: ćwiczenia akrobatyczne, tory przeszkód, skoki.
· - ćwiczenia równoważne: na podłożu, ławeczce.
· - ćwiczenia rytmiczne.
Program szkoleniowy zajęć specjalistycznych z piłki nożnej dziewcząt
Zajęcia z zakresu motoryki
· - ćwiczenia gibkości,
· - ćwiczenia zwinności,
· - ćwiczenia koordynacji,
· - gry i zabawy z akcentem siły,
· - gry i zabawy z akcentem wytrzymałości,
· - gry i zabawy z akcentem szybkości,
· - doskonalenie techniki biegu (przodem, tyłem, bokiem),
· - skipy A, B i C,
· - wieloskoki.
Zajęcia z zakresu techniki - zawodnika/zawodniczki z "pola"
· - poznanie i utrwalanie przepisów gry,
· - poruszanie się po boisku z piłką i bez w różnym tempie,
· - doskonalenie podań piłki nogami:
· - wewnętrzną częścią stopy,
· - zewnętrznym podbiciem,
· - prostym podbiciem,
· - wewnętrznym podbiciem,
· - głową.
· - doskonalenie strzałów piłki nogami:
· - wewnętrzną częścią stopy,
· - zewnętrznym podbiciem,
· - prostym podbiciem,
· - wewnętrznym podbiciem,
· - głową.
· - doskonalenie zwodów z piłką:
· - pojedynczego,
· - podwójnego.
· - doskonalenie przyjęć piłki:
· - wewnętrzną częścią stopy,
· - prostym podbiciem,
· - zewnętrznym podbiciem,
· - głowa,
· - udem.
· - doskonalenie odbioru piłki;
· - przez wyprzedzenie,
· - w momencie przyjęcia.
· - doskonalenie prowadzenia piłki:
· - prostym podbiciem,
· - zewnętrznym podbiciem,
· - podeszwą.
· - doskonalenie dryblingu.
· - doskonalenie gry ciałem:
· - na podłożu,
· - w wyskoku.
· - doskonalenie wrzutu piłki z autu:
· - z miejsca,
· - z rozbiegu.
Zajęcia z zakresu techniki - bramkarza/"bramkarki"
· - nauczanie i doskonalenie ustawiania i poruszania się w bramce,
· - nauczanie i doskonalenie:
· - chwytów piłki z upadkiem i bez upadku,
· - piąstkowanie piłki,
· - wypchnięcia piłki nad bramką,
· - obrony sytuacyjne,
· - uderzenie piłki nogą - z ziemi, po koźle, z powietrza, po podaniu od partnera,
· - podania piłki ręką od partnera,
· - przyjęcie piłki nogą,
· - uderzenie piłki głową,
· - prowadzenie piłki,
· - nauczanie gry na przedpolu bramkowym,
Zajęcia z zakresu taktyki - zawodnika/zawodniczki z "pola"
· - doskonalenie gry 1x1,
· - nauczanie gry na różnych pozycji w systemie 1x4x4x2,
· - doskonalenie stałych fragmentów gry,
· - gry uproszczone na małe bramki,
· - małe gry z założeniami,
· - ćwiczenia w przewadze liczebnej 2x1, 3x1, 4x2,
· - wybieganie na tzw. "wolne pole",
· - nauczanie płynnego przechodzenia z gry obronnej do atakowania,
· - nauczanie odpowiedniego ustawiania się na boisku w zależności od pozycji rywala i piłki,
· - nauczanie asekuracji w różnych sektorach boiska,
· - nauczanie gry na spalony,
· - doskonalenie krycia przeciwnika bez piłki,
· - nauczanie ataku szybkiego,
· - nauczanie ataku pozycyjnego,
· - gry pomocnicze,
· - gra właściwa.
Zajęcia z zakresu taktyki - "bramkarze"
· - ustawianie się w bramce w zależności od sytuacji na boisku,
· - wprowadzenie piłki do gry po chwycie piłki,
· - wprowadzenie piłki do gry z autu bramkowego,
· - ustawienie muru,
· - wybór sposobu obrony bramki,
· - kierowanie zachowaniem zawodników z "pola" w grze obronnej i w atakowaniu,
· - doskonalenie zachowań w czasie egzekwowanie stałych fragmentów gry przez przeciwnika.
Program szkolenia indywidualnego
W zajęciach indywidualnych uczestniczą zawodnicy/zawodniczki, którzy/które wolniej przyswajają sobie elementy techniczne przerabiane w treningu grupowym, jak również z zakresu sprawności ogólnej i specjalistycznej, oraz z zawodniczek po przebytych kontuzjach lub chorobach. Dotyczy to również zawodniczek, którzy grają na pozycji bramkarza. Treść zajęć jest obierana według zaistniałych potrzeb.
Tematy zajęć prowadzonych w treningu indywidualnym dla zawodników/zawodniczek z pola z zakresu techniki:
· - ćwiczenia koordynacyjne,
· - technika prowadzenia piłki różnymi częściami stopy,
· - nauczanie uderzenia piłki z rotacją,
· - nauczanie przyjęcia piłki w biegu,
· - nauczanie uderzeń piłki głową (w miejscu, w wyskoku, w biegu),
· - nauczanie zwodu pojedynczego i podwójnego,
· - ćwiczenia doskonalące gibkość,
· - nauczanie uderzenia piłki z powietrza podanej od partnera,
· - nauczanie zwodu podwójnego,
· - nauczanie dryblingu zewnętrznym podbiciem,
· - odbieranie piłki w różnych sektorach boiska.
· - doskonalenie gry 1x1.
Dla zawodników/zawodniczek z pola z zakresu taktyki:
· - nauczanie asekuracji w grze defensywnej,
· - zadania w grze indywidualnej w zależności od systemu gry,
· - warianty rozegrania piłki w ataku w przewadze liczebnej,
· - zachowanie zawodniczek w ataku szybkim,
· - zachowania zawodniczek w ataku pozycyjnym.
Dla bramkarzy z zakresu techniki:
· - chwyt piłki bez upadku (toczącej się na wprost, lub z boku),
· - chwyt piłki na wysokości kolan, brzucha, lub klatki piersiowej,
· - chwyt piłki dosiężnej (w miejscu, w wyskoku),
· - chwyty piłki toczącej się z upadkiem (różne warianty),
· - chwyt piłki po koźle,
· - chwyt piłki z powietrza w bok, krokiem dostawnym i przekładanką,
· - piąstkowanie piłki,
· - wprowadzanie piłki do gry noga,
· - wprowadzanie piłki do gry ręka.
Program szkoleniowy zajęć ogólnych Akademii
Piłka siatkowa
· - nauczanie techniki:
· - odbicia sposobem dolnym,
· - odbicia sposobem górnym,
· - nauczanie zagrywki sposobem dolnym,
· - nauczanie zagrywki sposobem górnym,
· - odbiór zagrywki.
· - atak,
· - blokowanie,
· - przepisy gry,
· - gra 2x2 na ? boiska,
· - gra 3x3 na ? boiska,
Zadania dydaktyczno - wychowawcze:
· - kształtowanie umiejętności celowego operowania piłki i odpowiedniego poruszania się,
· - kształtowanie czynności atakujących i obronnych.
Dobór treści do realizacji zadań:
· - motoryka:
· - gry zręcznościowe, gry do celu,
· - szybki start,
· - ćwiczenia wzmacniające mięsnie ramion i obręczy barkowej, zmiany kierunku poruszania się, starty,
· - umiejętności:
· - doskonalenie odbić piłki sposobem górnym i dolnym, przebicie piłki w określone miejsce, zagrywka sposobem dolnym i górnym,
· - przejęcie piłki z zagrywki,
· - wystawienie i zbicie piłki,
· - wiadomości:
· - technika odbić, dokładność wykonania,
· - przepisy dotyczące zagrywki, zdobycie punktu,
· - technika zbicia - fazy i popełnione błędy,
· - ustawienie się do przyjęcia piłki,
· - oddziaływanie wychowawcze:
· - ukazywanie wartości rekreacyjnych piłki siatkowej,
· - samokontrola,
· - współdziałanie w parach,
· - samodoskonalenie,
Koszykówka
· - nauczanie poruszania się po boisku
· - nauczanie techniki
· - podań i chwytów piłki,
· - kozłowania piłki,
· - rzutów piłki do kosza: w wyskoku, po dwutakcie,
· - gra 1x1 na jeden kosz,
· - gra 2x2 na jeden kosz.
Zadania dydaktyczno - wychowawcze:
· - kształtowanie umiejętności indywidualnych i zespołowych w piłce koszykowej pod kątem dokładności i skuteczności wykonania,
· - stosowanie terminologii i podstawowych przepisów gry,
· - współpraca zawodniczek w trakcie realizacji zadań grupowych, samodzielne podjęcie zadań,
Dobór treści do realizacji zadań:
· - motoryka:
· - szybkość reakcji, zmiana kierunku i tempa biegu,
· - obserwacja przedpola,
· - wzmacnianie mięśni obręczy barkowej,
· - szybkość reakcji, orientacja,
· - przygotowanie organizmu do wysiłku,
· - wybrane umiejętności
· - umiejętności:
· - doskonalenie techniki kozłowania, rzutów do kosza, obrotów i zatrzymania się w biegu,
· - nauczanie zwodów jako ważnego elementu postępowania indywidualnego we fragmentach gry,
· - współdziałanie zespołowe w szybkim ataku we fragmentach gry,
· - współdziałanie zespołowe w obronie strefą "krycie każdy swego"
· - wiadomości:
· - pięć zasadniczych celów kozłowania,
· - zadania atakującego i obrońcy,
· - przejście z ataku szybkiego do pozycyjnego,
· - znaczenie obrony zespołowej, przepisy dotyczące przewinień w grze obronnej,
· - określone przepisy gry,
· - oddziaływanie wychowawcze:
· - współzawodnictwo w celności rzutów, przepisy dotyczące rzutów osobistych,
· - fragmenty gry, ocena efektu wykonanego zadania,
· - pełnienie roli sędziego,
· - współpraca w małych zespołach, organizacja małych fragmentów gry,
Lekkoatletyka
· - nauczanie podstawowych konkurencji lekkoatletycznych
· - biegi krótkie: ćwiczenie szybkiej reakcji, start niski, start wysoki, start lotny
· - biegi sztafetowe,
· - technika biegu sprinterskiego,
· - skok w dal,
· - pchnięcie kulą,
Zadania dydaktyczno - wychowawcze:
· - Dążenie do osiągnięcia wysokiego poziomu sprawności motorycznej, oraz nabywanie umiejętności doboru czynności ruchowych dla jej kształtowania,
· - Ocena i określenie poziomu wybranych cech motoryki - rola samokontroli,
· - Samodzielne przygotowanie i organizacja podstawowych współczynników fizjologicznych,
Dobór treści do realizacji zadań
· - motoryka:
· - ćwiczenia koordynacyjne w biegu, starty z różnych pozycji, biegi ze zmiana tempa,
· - biegi w szybkim tempie na odcinkach 100 m,
· - umiejętności:
· - doskonalenie startu niskiego w kształtowaniu szybkości,
· - pchnięcie kulą 4 kg z ustawienia bokiem,
· - skok w dal dowolnym sposobem,
· - wiadomości:
· - formy ruchu przydatne w kształtowaniu szybkości,
· - przepisy dotyczące biegów krótkich, pomiar czasu,
· - formy ruchu przydatne w kształtowaniu siły, pomiar rzutu,
· - indywidualizowanie tempa i natężenia wysiłku,
· - oddziaływanie wychowawcze:
· - samodzielny dobór ćwiczeń pod kierunkiem nauczyciela,
· - pomiar tętna spoczynkowego i po wysiłku, porównanie z tabelą norm sprawnościowych,
· - badanie tętna, pomiar pojemności życiowej płuc,
· - samokontrola funkcjonowania układu krążenia i oddechowego,
· - organizacja i pomiar skoku,
Gimnastyka
· - ćwiczenia porządkowe:
· - musztra,
· - ustawienia i kolumny ćwiczebne
· - ćwiczenia kształtujące:
· - prawidłowa postawa
· - ćwiczenia RR i pasa barkowego,
· - ćwiczenia TT i szyi,
· - ćwiczenia mięśni nóg,
· - ćwiczenia siłowo - szybkościowe,
· - ćwiczenia gibkości,
· - ćwiczenia rozluźniające,
· - ćwiczenia korektywne
· - ćwiczenia ze skakanką,
· - ćwiczenia równoważne,
· - ćwiczenia przy drabinkach,
· - ćwiczenia na ławeczkach gimnastycznych
Zadania dydaktyczno - wychowawcze:
· - Dobór i stosowanie przyrządów w realizacji zadań indywidualnych i gimnastyki
· - Wzajemna pomoc w opanowaniu umiejętności w kształceniu sprawności (asekuracja, korekcja błędów),
· - Podjęcie działań przez zawodniczki na rzecz przygotowania organizacji do wysiłku oraz podnoszenie sprawności fizycznej,
Dobór treści do realizacji zadań
· - motoryka:
· - zręczność,
· - koordynacja zwinności,
· - ćwiczenia kształtujące ruchomość w stawach biodrowych, barków tułowia,
· - wzmocnienie siły mięśni rąk i obręczy barkowej,
· - ćwiczenia siłowe ramion i tułowia ze współćwiczącym,
· - gibkość, zwinność,
· - umiejętności:
· - wejście na przyrządy gimnastyczne,
· - przewroty w przód i w tył,
· - mostek z leżenia tyłem i z klęku,
· - samodzielne podjęcie zdań kształtujących cechy motoryki związane z gimnastyką,
· - wiadomości:
· - znaczenie ćwiczeń równoważnych w życiu codziennym,
· - wpływ ćwiczeń gimnastycznych na rozwój cech motorycznych,
· - wykorzystanie przyborów,
· - znaczenie siły przy wykonywanym ćwiczeniu,
· - oddziaływanie wychowawcze:
· - asekuracja współćwiczących,
· - asekuracja, samoasekuracja,
· - pomiar gibkości, samodzielny dobór ćwiczeń wzmacniających mięśnie rąk i obręczy barkowej,
· - asekuracja, odpowiedzialność za własne zdrowie,
· - aktywizacja do samodoskonalenia.
Pływanie
· - nauczanie pływania
· - nauczanie skoku do wody,
· - technika ruchu w poszczególnych stylach,
· - pływanie z przyborami,
· - pływanie właściwe dwoma stylami (dowolny, grzbietowy)
Zadania dydaktyczno - wychowawcze:
· - Stymulowanie układu krążenia i oddychania,
· - Dążenie do osiągnięcia wysokiego poziomu sprawności motorycznej,
Dobór treści do realizacji zadań
· - motoryka:
· - wpływ pływania na układ mięśniowy,
· - umiejętności:
· - pływanie stylem dowolnym i grzbietowym,
· - skoki do wody z różnych pozycji,
· - wiadomości:
· - zasady udzielania pierwszej pomocy,
· - hartowanie organizmu poprzez ćwiczenia w wodzie,
· - oddziaływanie wychowawcze:
· - samokontrola tętna po wysiłku fizycznym,
· - rywalizacja w sportach wodnych.
Przekazywanie wiadomości
Organizacja zajęć ruchowych
· - zasady i przepisy gier zespołowych
· - zasady bezpiecznej organizacji zajęć
· - pomoc i asekuracja w czasie ćwiczeń
· - terminologia dotycząca pozycji wyjściowych i ćwiczeń
Wpływ aktywności ruchowej na organizm człowieka
· - hartowanie organizmu
· - wypoczynek czynny i bierny
· - zmiany zachodzące w organizmie pod wpływam aktywności ruchowej
· - higiena po zajęciach
· - prawidłowy strój do ćwiczeń
Działania prozdrowotne
· - zapobieganie chorobom cywilizacyjnym
· - higieniczny tryb życia
· - czas wolny a aktywność ruchowa
· - racjonalne odżywianie a prawidłowe funkcjonowanie organizmu
· - zdrowie a sprawność fizyczna
Bezpieczeństwo na zajęciach treningowych
· - zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń
· - dostosowanie obciążeń do własnych możliwości
· - bezpieczne posługiwanie się sprzętem sportowym
· - prawidłowa rozgrzewka
Sposoby osiągania celów
Zasady nauczania
1. 1. Świadomości i aktywności: zawodnik/zawodniczka musi znać cel, rozumieć zadanie i brać aktywny udział w jego wykonaniu.
2. 2. Poglądowości: pokaz i objaśnienie danego ruchu.
3. 3. Systematyczności: dobór ćwiczeń stosowny do umiejętności technicznych i sprawności ćwiczących.
4. 4. Trwałości: ciągłe powtarzanie danego ruchu i przekształcanie go w nawyk.
5. 5. Przystępności: dostosowanie programu do poziomu ćwiczących.
Metody nauczania
1. 1. Analityczna: polega na nauczaniu danego ruchu przy podziale jego całości na określone części składowe, nauczane następnie osobno.
2. 2. Syntetyczna: polega na nauczaniu danego ruchu lub ćwiczenia od razu w całości.
3. 3. Kompleksowa: polega na połączeniu obu wcześniejszych metod z ewentualnym zaakcentowaniem jednej z nich.
Formy nauczania
1. 1. Zabawowa: ma na celu uatrakcyjnienie zajęć, stosujemy ją przy nauczaniu elementów techniki.
2. 2. Ścisła: ma na celu nauczenie i doskonalenie wykonywanego ćwiczenia, obejmuje ćwiczenia mające na celu nauczanie techniki i taktyki.
3. 3. Gra uproszczona: gdzie nie egzekwujemy wszystkich przepisów gry.
4. 4. Gra szkolna: założeniem jej jest doskonalenie techniki i taktyki.
Procedury osiągania celów
· - metody i formy zajęć dostosować do możliwości rozwojowych zawodniczek
· - stosować atrakcyjne formy zajęć
· - stworzyć jak najlepsze warunki do realizacji postawionych zadań
· - motywować zawodniczki do większej pracy
· - stawiać przed zawodniczkami coraz wyższe cele
· - wprowadzić dużo zajęć w formie zabawowej i współzawodnictwa
· - konfrontować swoje umiejętności z innymi, poprzez udział w zawodach sportowych
Ocenianie zawodnika/zawodniczki
Ocenianie powinno:
· - wskazać zawodniczce jej mocne i słabe strony,
· - motywować zawodniczkę do podejmowania w przyszłości dalszej pracy i wysiłku,
· - systematycznie informować zawodniczkę o jej osiągnięciach,
· - doceniać wkład pracy i zaangażowanie zawodniczki,
· - wdrażać zawodnika/zawodniczkę do samooceny i samokontroli,
· - uwzględniać indywidualne predyspozycje i możliwości zawodnika/ zawodniczki.