Roczny Plan Szkolenia w AP EUROTUR

Roczny program szkolenia w Akademii Piłkarskiej EUROTUR Chojnice

 

Program został opracowany i dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów/uczennic wybranych roczników ze szkół podstawowych. Zakłada on realizację podstawowych i ponadpodstawowych treści kształcenia i wychowania oraz ścieżek edukacyjnych określonych w podstawach programowych ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny sportu, jaką jest piłka nożna.

Cele edukacyjne

1. 1. Systematyczne poznawanie procesu szkolenia w zakresie piłki nożnej.

2. 2. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego zawodników/zawodniczek.

3. 3. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i podstawowych cech motorycznych zawodników/zawodniczek

4. 4. Wytwarzanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.

5. 5. Uczestniczenie w systemie współzawodnictwa sportowego w ramach gry w klubach i reprezentacjach wojewódzkich.

6. 6. Wdrażanie do systematycznej i sumiennej pracy.

7. 7. Harmonijny rozwój organizmu zawodników/zawodniczek.

8. 8. Rozwijanie umiejętności i wiadomości z zakresu piłki nożnej.

9. 9. Wdrażanie zasady "fair play".

10. 10. Rozwijanie inwencji twórczej zawodników/zawodniczek.

11. 11. Wyrabianie w zawodnikach/zawodniczkach poczucia własnej wartości.

12. 12. Opanowanie podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego, objętych programem szkolnym.

Ogólne zadania wychowawcze programu wychowania fizycznego

1. 1. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec aktywności ruchowej, sprawności fizycznej i zdrowia.

2. 2. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec uczciwej rywalizacji sportowej, zasad czystej gry, dążenia do osiągnięcia sukcesu i zwycięstwa w oparciu o poszanowanie przeciwnika.

3. 3. Kształtowanie poszanowania dla zasad, reguł i regulaminów.

4. 4. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec potrzeby dążenia do doskonalenia i poszerzania własnych umiejętności.

Zasady szkolenia w Akademii Piłkarskiej Dziewcząt "EKO-SPORT"

1. 1. W grupach mniej zaawansowanych akcent treningowy położony jest na nauczanie i doskonalenie gry indywidualnej i działań grupowych, ze szczególnym naciskiem na skuteczność indywidualną.

W tym etapie szkolenia zawodnicy/zawodniczki powinny mieć:

· - potrzebę stałego podnoszenia własnych umiejętności,

· - potrzebę podnoszenia umiejętności podstawowych związanych z grą na określonej pozycji,

· - umiejętność doskonalenia w różnych sytuacjach podstawowych elementów techniki specjalnej

· - opanowanie podstawowych umiejętności z zakresu taktyki atakowania i obrony gry w piłkę nożną,

· - możliwość podwyższenia poziomu wydolności fizycznej i wiodących cech motorycznych,

· - ukształtowanie podstawowych cech wolicjonalnych

· - mieć wstępną wiedzę taktyczna, charakterystyczna dla tej grupy wiekowej,

· - możliwość stwarzania warunków systematycznego sprawdzania swoich umiejętności w ramach gry właściwej.

1. 2. W grupach zaawansowanych akcent treningowy położony zostanie na działania grupowe i zespołowe z utrzymaniem dyspozycji ruchowych i wysiłkowych.

W tym etapie szkolenia zawodnicy/ zawodniczki powinny mieć: - możliwość systematycznego trenowania poprzez właściwy dobór obciążeń treningowych, - osiągnięcie pułapu indywidualnych możliwości - posiadać zdolności do szybkiego i twórczego rozwiązywania różnorodnych sytuacji występujących w grze, - wysokie morale sportowe, stabilizację wiodących cech woli na maksymalnym poziomie.

1. 3. W trakcie całego okresu kształcenia równomiernie rozwijane są dyspozycje umysłowe (intelektualizacja treningu) i umiejętności regenerowania sił (formy stosowania przerw wypoczynkowych).

1. 4.Podstawowym warunkiem postępowania metodycznego jest to, by ćwiczenia i zadania wynikające z gry były odpowiednio dobrane do umiejętności ćwiczących (ścisła indywidualizacja treningu). W ramach jednej grupy występuje zróżnicowanie zajęć sportowych w stosunku do wybijających się zawodników/ zawodniczek. W stosunku do nich stosuje się dużo wyższe wymagania, do innych mniejsze, uwzględniając stopień ich możliwości.

Założenia organizacyjne

Kandydaci/Kandydatki do Akademii Piłkarskiej ,,EUROTUR’’a) Powinny być uczniami/uczennicami szkół podstawowych gminy Chojnice. b) Powinni posiadać bardzo dobry stan zdrowia, potwierdzony zaświadczeniem lekarskim wydanym przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny sportowej lub innego uprawnionego lekarza. c) Powinny posiadać pisemną zgodę rodziców (prawnych opiekunów) na uczęszczanie do Akademii Piłkarskiej ,,EUROTUR’’.

Założenia ogólne w zakresie sprawności fizycznej ogólnej, ukierunkowanej i specjalnej w zajęciach z piłki nożnej

1. 1. Akcentowanie nauczania elementów techniki.

2. 2. Wykorzystanie możliwości rozwojowych organizmu do racjonalnego kształtowania umiejętności w zakresie sprawności ogólnej, ukierunkowanej i specjalnej.

3. 3. Dobieranie ćwiczeń, treści, zakresu, objętości, intensywności i obciążenie treningowego do właściwości psychofizycznych zawodników.

4. 4. Umiejętne sterowanie zajęć sportowych (łagodzenie ostrości zjawisk, hamowanie zbyt dużych ambicji szybkiego osiągania wyników).

5. 5. Traktowanie zawodników/zawodniczek w sposób adekwatny do ich wieku.

6. 6. Stosowanie obiektywnych form i metod oceny formy sportowej oraz postępów sportowych zawodników/zawodniczek.

Założenia szczegółowe w zakresie sprawności fizycznej ogólnej i ukierunkowanej w zajęciach z piłki nożnej

Podniesienie na wyższy poziom wszechstronnych i różnorodnych czynności ruchowych, angażujących cały układ mięśniowy zawodników/zawodniczek poprzez ćwiczenie gibkości, koordynacji ruchowej, zręczności, skoczności, wytrzymałości i siły.

Założenia szczegółowe w zakresie sprawności fizycznej specjalnej w zajęciach z piłki nożnej

W sprawności fizycznej specjalnej ćwiczenia muszą swoim charakterem, dynamiką, organizacyjnymi rozwiązaniami nawiązywać do sytuacji techniczno - taktycznych i motorycznych występujących w grze właściwej.

1. 1. Wskazówki metodyczne z zakresu motoryki

2. - objaśnianie ćwiczeń poparte informacją o możliwości wykonania ich w grze właściwej,

3. - właściwy pokaz ćwiczeń,

1. 2. Wskazówki metodyczne z zakresu techniki

2. - w nauczaniu podstawowym powinny być ujęte wszystkie elementy techniki ogólnej

3. i specjalnej,

4. - zwrócenie uwagi na wszechstronne wykonywanie ćwiczeń z piłką lewą i prawą nogą,

5. - umiejętne wprowadzanie nauczanych elementów techniki w różne formy gier,

6. - poprawianie najczęściej powtarzanych błędów w wykonywanych ćwiczeniach technicznych,

7. - wykorzystanie w nauczaniu techniki obserwacji gry najlepszych zawodników w świecie

8. i najlepszych drużyn krajowych i zagranicznych,

9. - wykorzystanie filmów szkoleniowych w procesie nauczania techniki,

10. - analiza materiałów rejestrowanych w czasie treningu.

1. 3. Wskazówki metodyczne z zakresu taktyki

2. - nauczanie zawodników/zawodniczek podstawowych zasad gry w atakowaniu i bronieniu,

3. - zapoznanie zawodników/zawodniczek z ogólnymi zasadami gry w różnych systemach,

4. - zapoznanie zawodników/zawodniczek z gra " na wszystkich pozycjach",

5. - przydzielenie zawodnikom/zawodniczkom konkretnej pozycji w drużynie,

6. - nauczanie prostych wariantów stałych fragmentów gry w atakowaniu i bronieniu,

7. - częste stosowanie w nauczaniu form gry uproszczonej, małych gier, gry szkolnej,

8. - zwrócić uwagę na samodzielne rozwiązywanie przez zawodników/zawodniczki nieoczekiwanych sytuacji zaistniałych w czasie gry,

9. - eliminowanie najczęściej powtarzanych błędów w realizowanych założeniach taktycznych,

10. - wykorzystanie w nauczaniu taktyki obserwacji gry najlepszych zawodników i najlepszych zespołów krajowych i zagranicznych,

11. - obserwacja i analiza rejestrowanych gier szkolnych i właściwych pod względem wykorzystania i prowadzenia gry według zasad przyjętej taktyki,

12. - wykorzystanie filmów szkoleniowych w procesie nauczania taktyki gry.

Kształtowanie cech motorycznych w programie szkoleniowym

Przygotowanie sprawnościowe - szybkość

Główną metodą, która należy stosować w kształtowaniu szybkości jest metoda powtórzeniowa, realizowana poprzez ćwiczenia w formie ścisłej, formie fragmentów gry, grach i zabawach, różnorodnych formach sztafet biegowych, sportowych grach zespołowych o uproszczonych przepisach, różnorodnych skokach, ćwiczeniach gimnastycznych, stałych fragmentach gry.

Należy wykorzystywać: biegi krótkie, starty z różnych pozycji, wykonywanie różnorodnych ćwiczeń w krótkim czasie z maksymalną szybkością.

Ćwiczenia realizowane są według następujących wskazówek metodycznych:

· - ćwiczenia kształtujące szybkość wykonywane są z intensywnością maksymalną lub submaksymalną, sporadycznie dopuszcza się stosowanie środków umożliwiających rozwijanie prędkości większych od maksymalnych (np. bieg z pagórka),

· - w przypadku kształtowania szybkości w ćwiczeniach z piłką, niezbędne jest wcześniejsze opanowanie danego elementu technicznego,

· - wszystkie zajęcia szkoleniowe kształtujące szybkość poprzedzone są wyjątkowo starannie przeprowadzoną rozgrzewkę trwającą 10 - 15 minut w celu uelastycznienia i rozciągnięcia mięśni i stawów.

Przygotowanie sprawnościowe - siła

Siła, - czyli zdolność do pokonywania oporów zewnętrznych lub przeciwdziałania im kosztem wysiłku mięśniowego kształtowana jest poprzez:

· - formę zabawową (z mocowaniem, w leżeniu, na czworakach, w klęku, z partnerem, na drabinkach, wyskoki, podskoki, przeskoki itp.).

· - ćwiczenia z pokonywaniem oporu własnego ciała

· - ćwiczenia wzmacniające poszczególne grupy mięśniowe ze współćwiczącym oraz z przyborem: zwisy, podpory, rzuty, strzały, wspinanie, dźwiganie, mocowanie, skoki.

· - gry uzupełniające (piłka ręczna, uproszczone rugby).

Przygotowanie sprawnościowe - wytrzymałość

Wytrzymałość ogólną, czyli zdolność do wykonywania wysiłków fizycznych przy zaangażowanym całym układzie mięśniowo - stawowym, wytrzymałość ukierunkowaną - charakteryzującą się wykonywaniem kilku minutowych wysiłków o małej i średniej intensywności jak również wytrzymałość specjalna, czyli zdolność organizmu do wykonywania specyficznego obciążenia o intensywności warunkowanej specyfiką gry w piłkę nożną kształtowana jest przez:

· - zabawy i gry bieżne,

· - wyścigi,

· - sztafety,

· - zajęcia biegowe w terenie,

· - małe gry,

· - marszobiegi,

· - gry zespołowe.

Kształtowanie właściwości motorycznych w programie szkoleniowym

Przygotowanie sprawnościowe - skoczność

Skoczność jest wieloczynnikową funkcją dwóch cech podstawowych: szybkości i siły oraz budowy i proporcji ciała. Wyraża moc pracy mięśniowej i określa zdolność przemieszczania ciała w przestrzeni poprzez fazę lotu: najwyżej, najdalej, bądź też zależnie od zaistniałej sytuacji ruchowej.

Skoczność kształtujemy poprzez:

· - ćwiczenia skoczności w miejscu,

· - skoki z rozbiegu,

· - wieloskoki płaskie,

· - wieloskoki przez przeszkody,

· - skoki: w dal i wzwyż,

· - zeskoki w głąb,

· - skoki z sytuacyjne, zadania okolicznościowe,

Przygotowanie sprawnościowe - gibkość

Gibkość, czyli ruchomość odcinków ciała w poszczególnych stawach, należy do predyspozycji z pogranicza cech strukturalnych i funkcjonalnych, jest to właściwość układu ruchu, umożliwiająca osiąganie dużej amplitudy wykonywanych ćwiczeń zgodnie z możliwościami fizjologicznego zakresu w stawach. Gibkość określa się jako zdolność do wykonywania ruchów w stawie lub kombinacji stawów w optymalnym zakresie ruchu.

Wśród ćwiczeń podnoszących ruchomość bierną wyróżniamy:

· - ruchy bierne wykonywane przy pomocy partnera,

· - ruchy bierne wykonywane z obciążeniem,

· - ćwiczenia statystyczne polegające na utrzymaniu pozycji odwodzenia przez 3 - 6 sekund.

Wśród ćwiczeń podnoszących ruchomość czynną wyróżniamy: - wymachy i krążenia, - ruchy proste obejmujące skłony i wyprosty oraz ruchy pogłębiające, - skłony i skrętoskłony, - ćwiczenia rozciągania dynamicznego,

Przygotowanie sprawnościowe - koordynacja ruchowa

Określa zdolność do wykonywania złożonych przestrzennie i czasowo ruchów, przestawianie się z jednych zadań ruchowych na inne, jak również rozwiązywanie nowych, nieoczekiwanie pojawiających się sytuacji ruchowych. Koordynacja ruchowa mieści się w sobie szereg specyficznych właściwości, takich jak: zwinność (zdolność precyzyjnego i szybkiego władania ciałem), zręczność (ruchy manualne rąk), czucie czasu, czucie przestrzeni.

W rozwijaniu zdolności koordynacyjnych ważne jest przestrzeganie określonych reguł:

· - prowadzanie nowych i nieznanych ćwiczeń,

· - dobieranie różnych warunków dobierania ćwiczeń,

· - wykorzystanie ćwiczeń lustrzanych,

· - łączenie zadań w różnorakich łańcuchach ruchowych,

· - zmienność techniki wykonywania zadań,

· - wprowadzanie okresowo dodatkowego utrudnienia lub zakłócenie akustyczne, świetlne,

· - zmiana przestrzennych warunków wykonania ruchu,

· - wprowadzanie czasami dodatkowych obciążeń zewnętrznych,

· - zmiana środowiska ćwiczeń,

· - ćwiczenia zwinnościowe: ćwiczenia akrobatyczne, tory przeszkód, skoki.

· - ćwiczenia równoważne: na podłożu, ławeczce.

· - ćwiczenia rytmiczne.

Program szkoleniowy zajęć specjalistycznych z piłki nożnej dziewcząt

Zajęcia z zakresu motoryki

· - ćwiczenia gibkości,

· - ćwiczenia zwinności,

· - ćwiczenia koordynacji,

· - gry i zabawy z akcentem siły,

· - gry i zabawy z akcentem wytrzymałości,

· - gry i zabawy z akcentem szybkości,

· - doskonalenie techniki biegu (przodem, tyłem, bokiem),

· - skipy A, B i C,

· - wieloskoki.

Zajęcia z zakresu techniki - zawodnika/zawodniczki z "pola"

· - poznanie i utrwalanie przepisów gry,

· - poruszanie się po boisku z piłką i bez w różnym tempie,

· - doskonalenie podań piłki nogami:

· - wewnętrzną częścią stopy,

· - zewnętrznym podbiciem,

· - prostym podbiciem,

· - wewnętrznym podbiciem,

· - głową.

· - doskonalenie strzałów piłki nogami:

· - wewnętrzną częścią stopy,

· - zewnętrznym podbiciem,

· - prostym podbiciem,

· - wewnętrznym podbiciem,

· - głową.

· - doskonalenie zwodów z piłką:

· - pojedynczego,

· - podwójnego.

· - doskonalenie przyjęć piłki:

· - wewnętrzną częścią stopy,

· - prostym podbiciem,

· - zewnętrznym podbiciem,

· - głowa,

· - udem.

· - doskonalenie odbioru piłki;

· - przez wyprzedzenie,

· - w momencie przyjęcia.

· - doskonalenie prowadzenia piłki:

· - prostym podbiciem,

· - zewnętrznym podbiciem,

· - podeszwą.

· - doskonalenie dryblingu.

· - doskonalenie gry ciałem:

· - na podłożu,

· - w wyskoku.

· - doskonalenie wrzutu piłki z autu:

· - z miejsca,

· - z rozbiegu.

Zajęcia z zakresu techniki - bramkarza/"bramkarki"

· - nauczanie i doskonalenie ustawiania i poruszania się w bramce,

· - nauczanie i doskonalenie:

· - chwytów piłki z upadkiem i bez upadku,

· - piąstkowanie piłki,

· - wypchnięcia piłki nad bramką,

· - obrony sytuacyjne,

· - uderzenie piłki nogą - z ziemi, po koźle, z powietrza, po podaniu od partnera,

· - podania piłki ręką od partnera,

· - przyjęcie piłki nogą,

· - uderzenie piłki głową,

· - prowadzenie piłki,

· - nauczanie gry na przedpolu bramkowym,

Zajęcia z zakresu taktyki - zawodnika/zawodniczki z "pola"

· - doskonalenie gry 1x1,

· - nauczanie gry na różnych pozycji w systemie 1x4x4x2,

· - doskonalenie stałych fragmentów gry,

· - gry uproszczone na małe bramki,

· - małe gry z założeniami,

· - ćwiczenia w przewadze liczebnej 2x1, 3x1, 4x2,

· - wybieganie na tzw. "wolne pole",

· - nauczanie płynnego przechodzenia z gry obronnej do atakowania,

· - nauczanie odpowiedniego ustawiania się na boisku w zależności od pozycji rywala i piłki,

· - nauczanie asekuracji w różnych sektorach boiska,

· - nauczanie gry na spalony,

· - doskonalenie krycia przeciwnika bez piłki,

· - nauczanie ataku szybkiego,

· - nauczanie ataku pozycyjnego,

· - gry pomocnicze,

· - gra właściwa.

Zajęcia z zakresu taktyki - "bramkarze"

· - ustawianie się w bramce w zależności od sytuacji na boisku,

· - wprowadzenie piłki do gry po chwycie piłki,

· - wprowadzenie piłki do gry z autu bramkowego,

· - ustawienie muru,

· - wybór sposobu obrony bramki,

· - kierowanie zachowaniem zawodników z "pola" w grze obronnej i w atakowaniu,

· - doskonalenie zachowań w czasie egzekwowanie stałych fragmentów gry przez przeciwnika.

Program szkolenia indywidualnego

W zajęciach indywidualnych uczestniczą zawodnicy/zawodniczki, którzy/które wolniej przyswajają sobie elementy techniczne przerabiane w treningu grupowym, jak również z zakresu sprawności ogólnej i specjalistycznej, oraz z zawodniczek po przebytych kontuzjach lub chorobach. Dotyczy to również zawodniczek, którzy grają na pozycji bramkarza. Treść zajęć jest obierana według zaistniałych potrzeb.

Tematy zajęć prowadzonych w treningu indywidualnym dla zawodników/zawodniczek z pola z zakresu techniki:

· - ćwiczenia koordynacyjne,

· - technika prowadzenia piłki różnymi częściami stopy,

· - nauczanie uderzenia piłki z rotacją,

· - nauczanie przyjęcia piłki w biegu,

· - nauczanie uderzeń piłki głową (w miejscu, w wyskoku, w biegu),

· - nauczanie zwodu pojedynczego i podwójnego,

· - ćwiczenia doskonalące gibkość,

· - nauczanie uderzenia piłki z powietrza podanej od partnera,

· - nauczanie zwodu podwójnego,

· - nauczanie dryblingu zewnętrznym podbiciem,

· - odbieranie piłki w różnych sektorach boiska.

· - doskonalenie gry 1x1.

Dla zawodników/zawodniczek z pola z zakresu taktyki:

· - nauczanie asekuracji w grze defensywnej,

· - zadania w grze indywidualnej w zależności od systemu gry,

· - warianty rozegrania piłki w ataku w przewadze liczebnej,

· - zachowanie zawodniczek w ataku szybkim,

· - zachowania zawodniczek w ataku pozycyjnym.

Dla bramkarzy z zakresu techniki:

· - chwyt piłki bez upadku (toczącej się na wprost, lub z boku),

· - chwyt piłki na wysokości kolan, brzucha, lub klatki piersiowej,

· - chwyt piłki dosiężnej (w miejscu, w wyskoku),

· - chwyty piłki toczącej się z upadkiem (różne warianty),

· - chwyt piłki po koźle,

· - chwyt piłki z powietrza w bok, krokiem dostawnym i przekładanką,

· - piąstkowanie piłki,

· - wprowadzanie piłki do gry noga,

· - wprowadzanie piłki do gry ręka.

Program szkoleniowy zajęć ogólnych Akademii

Piłka siatkowa

· - nauczanie techniki:

· - odbicia sposobem dolnym,

· - odbicia sposobem górnym,

· - nauczanie zagrywki sposobem dolnym,

· - nauczanie zagrywki sposobem górnym,

· - odbiór zagrywki.

· - atak,

· - blokowanie,

· - przepisy gry,

· - gra 2x2 na ? boiska,

· - gra 3x3 na ? boiska,

Zadania dydaktyczno - wychowawcze:

· - kształtowanie umiejętności celowego operowania piłki i odpowiedniego poruszania się,

· - kształtowanie czynności atakujących i obronnych.

Dobór treści do realizacji zadań:

· - motoryka:

· - gry zręcznościowe, gry do celu,

· - szybki start,

· - ćwiczenia wzmacniające mięsnie ramion i obręczy barkowej, zmiany kierunku poruszania się, starty,

· - umiejętności:

· - doskonalenie odbić piłki sposobem górnym i dolnym, przebicie piłki w określone miejsce, zagrywka sposobem dolnym i górnym,

· - przejęcie piłki z zagrywki,

· - wystawienie i zbicie piłki,

· - wiadomości:

· - technika odbić, dokładność wykonania,

· - przepisy dotyczące zagrywki, zdobycie punktu,

· - technika zbicia - fazy i popełnione błędy,

· - ustawienie się do przyjęcia piłki,

· - oddziaływanie wychowawcze:

· - ukazywanie wartości rekreacyjnych piłki siatkowej,

· - samokontrola,

· - współdziałanie w parach,

· - samodoskonalenie,

Koszykówka

· - nauczanie poruszania się po boisku

· - nauczanie techniki

· - podań i chwytów piłki,

· - kozłowania piłki,

· - rzutów piłki do kosza: w wyskoku, po dwutakcie,

· - gra 1x1 na jeden kosz,

· - gra 2x2 na jeden kosz.

Zadania dydaktyczno - wychowawcze:

· - kształtowanie umiejętności indywidualnych i zespołowych w piłce koszykowej pod kątem dokładności i skuteczności wykonania,

· - stosowanie terminologii i podstawowych przepisów gry,

· - współpraca zawodniczek w trakcie realizacji zadań grupowych, samodzielne podjęcie zadań,

Dobór treści do realizacji zadań:

· - motoryka:

· - szybkość reakcji, zmiana kierunku i tempa biegu,

· - obserwacja przedpola,

· - wzmacnianie mięśni obręczy barkowej,

· - szybkość reakcji, orientacja,

· - przygotowanie organizmu do wysiłku,

· - wybrane umiejętności

· - umiejętności:

· - doskonalenie techniki kozłowania, rzutów do kosza, obrotów i zatrzymania się w biegu,

· - nauczanie zwodów jako ważnego elementu postępowania indywidualnego we fragmentach gry,

· - współdziałanie zespołowe w szybkim ataku we fragmentach gry,

· - współdziałanie zespołowe w obronie strefą "krycie każdy swego"

· - wiadomości:

· - pięć zasadniczych celów kozłowania,

· - zadania atakującego i obrońcy,

· - przejście z ataku szybkiego do pozycyjnego,

· - znaczenie obrony zespołowej, przepisy dotyczące przewinień w grze obronnej,

· - określone przepisy gry,

· - oddziaływanie wychowawcze:

· - współzawodnictwo w celności rzutów, przepisy dotyczące rzutów osobistych,

· - fragmenty gry, ocena efektu wykonanego zadania,

· - pełnienie roli sędziego,

· - współpraca w małych zespołach, organizacja małych fragmentów gry,

Lekkoatletyka

· - nauczanie podstawowych konkurencji lekkoatletycznych

· - biegi krótkie: ćwiczenie szybkiej reakcji, start niski, start wysoki, start lotny

· - biegi sztafetowe,

· - technika biegu sprinterskiego,

· - skok w dal,

· - pchnięcie kulą,

Zadania dydaktyczno - wychowawcze:

· - Dążenie do osiągnięcia wysokiego poziomu sprawności motorycznej, oraz nabywanie umiejętności doboru czynności ruchowych dla jej kształtowania,

· - Ocena i określenie poziomu wybranych cech motoryki - rola samokontroli,

· - Samodzielne przygotowanie i organizacja podstawowych współczynników fizjologicznych,

Dobór treści do realizacji zadań

· - motoryka:

· - ćwiczenia koordynacyjne w biegu, starty z różnych pozycji, biegi ze zmiana tempa,

· - biegi w szybkim tempie na odcinkach 100 m,

· - umiejętności:

· - doskonalenie startu niskiego w kształtowaniu szybkości,

· - pchnięcie kulą 4 kg z ustawienia bokiem,

· - skok w dal dowolnym sposobem,

· - wiadomości:

· - formy ruchu przydatne w kształtowaniu szybkości,

· - przepisy dotyczące biegów krótkich, pomiar czasu,

· - formy ruchu przydatne w kształtowaniu siły, pomiar rzutu,

· - indywidualizowanie tempa i natężenia wysiłku,

· - oddziaływanie wychowawcze:

· - samodzielny dobór ćwiczeń pod kierunkiem nauczyciela,

· - pomiar tętna spoczynkowego i po wysiłku, porównanie z tabelą norm sprawnościowych,

· - badanie tętna, pomiar pojemności życiowej płuc,

· - samokontrola funkcjonowania układu krążenia i oddechowego,

· - organizacja i pomiar skoku,

Gimnastyka

· - ćwiczenia porządkowe:

· - musztra,

· - ustawienia i kolumny ćwiczebne

· - ćwiczenia kształtujące:

· - prawidłowa postawa

· - ćwiczenia RR i pasa barkowego,

· - ćwiczenia TT i szyi,

· - ćwiczenia mięśni nóg,

· - ćwiczenia siłowo - szybkościowe,

· - ćwiczenia gibkości,

· - ćwiczenia rozluźniające,

· - ćwiczenia korektywne

· - ćwiczenia ze skakanką,

· - ćwiczenia równoważne,

· - ćwiczenia przy drabinkach,

· - ćwiczenia na ławeczkach gimnastycznych

Zadania dydaktyczno - wychowawcze:

· - Dobór i stosowanie przyrządów w realizacji zadań indywidualnych i gimnastyki

· - Wzajemna pomoc w opanowaniu umiejętności w kształceniu sprawności (asekuracja, korekcja błędów),

· - Podjęcie działań przez zawodniczki na rzecz przygotowania organizacji do wysiłku oraz podnoszenie sprawności fizycznej,

Dobór treści do realizacji zadań

· - motoryka:

· - zręczność,

· - koordynacja zwinności,

· - ćwiczenia kształtujące ruchomość w stawach biodrowych, barków tułowia,

· - wzmocnienie siły mięśni rąk i obręczy barkowej,

· - ćwiczenia siłowe ramion i tułowia ze współćwiczącym,

· - gibkość, zwinność,

· - umiejętności:

· - wejście na przyrządy gimnastyczne,

· - przewroty w przód i w tył,

· - mostek z leżenia tyłem i z klęku,

· - samodzielne podjęcie zdań kształtujących cechy motoryki związane z gimnastyką,

· - wiadomości:

· - znaczenie ćwiczeń równoważnych w życiu codziennym,

· - wpływ ćwiczeń gimnastycznych na rozwój cech motorycznych,

· - wykorzystanie przyborów,

· - znaczenie siły przy wykonywanym ćwiczeniu,

· - oddziaływanie wychowawcze:

· - asekuracja współćwiczących,

· - asekuracja, samoasekuracja,

· - pomiar gibkości, samodzielny dobór ćwiczeń wzmacniających mięśnie rąk i obręczy barkowej,

· - asekuracja, odpowiedzialność za własne zdrowie,

· - aktywizacja do samodoskonalenia.

Pływanie

· - nauczanie pływania

· - nauczanie skoku do wody,

· - technika ruchu w poszczególnych stylach,

· - pływanie z przyborami,

· - pływanie właściwe dwoma stylami (dowolny, grzbietowy)

Zadania dydaktyczno - wychowawcze:

· - Stymulowanie układu krążenia i oddychania,

· - Dążenie do osiągnięcia wysokiego poziomu sprawności motorycznej,

Dobór treści do realizacji zadań

· - motoryka:

· - wpływ pływania na układ mięśniowy,

· - umiejętności:

· - pływanie stylem dowolnym i grzbietowym,

· - skoki do wody z różnych pozycji,

· - wiadomości:

· - zasady udzielania pierwszej pomocy,

· - hartowanie organizmu poprzez ćwiczenia w wodzie,

· - oddziaływanie wychowawcze:

· - samokontrola tętna po wysiłku fizycznym,

· - rywalizacja w sportach wodnych.

Przekazywanie wiadomości

Organizacja zajęć ruchowych

· - zasady i przepisy gier zespołowych

· - zasady bezpiecznej organizacji zajęć

· - pomoc i asekuracja w czasie ćwiczeń

· - terminologia dotycząca pozycji wyjściowych i ćwiczeń

Wpływ aktywności ruchowej na organizm człowieka

· - hartowanie organizmu

· - wypoczynek czynny i bierny

· - zmiany zachodzące w organizmie pod wpływam aktywności ruchowej

· - higiena po zajęciach

· - prawidłowy strój do ćwiczeń

Działania prozdrowotne

· - zapobieganie chorobom cywilizacyjnym

· - higieniczny tryb życia

· - czas wolny a aktywność ruchowa

· - racjonalne odżywianie a prawidłowe funkcjonowanie organizmu

· - zdrowie a sprawność fizyczna

Bezpieczeństwo na zajęciach treningowych

· - zasady bezpiecznego wykonywania ćwiczeń

· - dostosowanie obciążeń do własnych możliwości

· - bezpieczne posługiwanie się sprzętem sportowym

· - prawidłowa rozgrzewka

Sposoby osiągania celów

Zasady nauczania

1. 1. Świadomości i aktywności: zawodnik/zawodniczka musi znać cel, rozumieć zadanie i brać aktywny udział w jego wykonaniu.

2. 2. Poglądowości: pokaz i objaśnienie danego ruchu.

3. 3. Systematyczności: dobór ćwiczeń stosowny do umiejętności technicznych i sprawności ćwiczących.

4. 4. Trwałości: ciągłe powtarzanie danego ruchu i przekształcanie go w nawyk.

5. 5. Przystępności: dostosowanie programu do poziomu ćwiczących.

Metody nauczania

1. 1. Analityczna: polega na nauczaniu danego ruchu przy podziale jego całości na określone części składowe, nauczane następnie osobno.

2. 2. Syntetyczna: polega na nauczaniu danego ruchu lub ćwiczenia od razu w całości.

3. 3. Kompleksowa: polega na połączeniu obu wcześniejszych metod z ewentualnym zaakcentowaniem jednej z nich.

Formy nauczania

1. 1. Zabawowa: ma na celu uatrakcyjnienie zajęć, stosujemy ją przy nauczaniu elementów techniki.

2. 2. Ścisła: ma na celu nauczenie i doskonalenie wykonywanego ćwiczenia, obejmuje ćwiczenia mające na celu nauczanie techniki i taktyki.

3. 3. Gra uproszczona: gdzie nie egzekwujemy wszystkich przepisów gry.

4. 4. Gra szkolna: założeniem jej jest doskonalenie techniki i taktyki.

Procedury osiągania celów

· - metody i formy zajęć dostosować do możliwości rozwojowych zawodniczek

· - stosować atrakcyjne formy zajęć

· - stworzyć jak najlepsze warunki do realizacji postawionych zadań

· - motywować zawodniczki do większej pracy

· - stawiać przed zawodniczkami coraz wyższe cele

· - wprowadzić dużo zajęć w formie zabawowej i współzawodnictwa

· - konfrontować swoje umiejętności z innymi, poprzez udział w zawodach sportowych

Ocenianie zawodnika/zawodniczki

Ocenianie powinno:

· - wskazać zawodniczce jej mocne i słabe strony,

· - motywować zawodniczkę do podejmowania w przyszłości dalszej pracy i wysiłku,

· - systematycznie informować zawodniczkę o jej osiągnięciach,

· - doceniać wkład pracy i zaangażowanie zawodniczki,

· - wdrażać zawodnika/zawodniczkę do samooceny i samokontroli,

· - uwzględniać indywidualne predyspozycje i możliwości zawodnika/ zawodniczki.

 

 

 

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości